Categories
Overgewicht

Waarom de kantoorschoonmaak zo belangrijk is

Veel kantoren zijn al ruim een jaar maar mondjesmaat gebruikt. De Nederlandse overheid raadde aan zoveel mogelijk thuis te werken om verspreiding van het coronavirus zoveel mogelijk te voorkomen, en dat is ook op grote schaal gedaan. Als over een tijdje iedereen die dat wil ingeënt is, zou het weer mogelijk zijn op kantoor te werken. Wat zal het wennen zijn om iedereen weer in levende lijve te zien! Nadat er juist veel aandacht is geweest voor het faciliteren van thuiswerk, zal er ook weer meer aandacht aan de werkplek op kantoor gegeven moeten worden. Hieronder lees je meer over het belang van het schoonmaken van het kantoor.

BETER VOOR DE FYSIEKE GEZONDHEID

Samen met je medewerkers breng je dagelijks veel tijd door op kantoor. Maar heb je er wel eens bij stil gestaan dat het er barst van de bacteriën en virusdeeltjes, die zich verder verspreiden en ontwikkelen? De werkomgeving is een bron van ziekteverwekkers, waardoor besmettingen en ziektes kunnen ontstaan. Zorg er daarom voor dat er altijd voldoende poetsdoeken en poetspapier aanwezig zijn. Bijvoorbeeld om de toiletruimtes mee schoon te houden, en de keuken, deurklinken en bureaus. Dit geldt overigens niet alleen nu in coronatijd, maar houdt de medewerkers van een onderneming over het algemeen gezonder (en zorgt daarmee voor een lager ziekteverzuim).

BETER VOOR DE MENTALE GEZONDHEID

Het zal niet verbazen dat een schoon kantoor niet alleen beter is voor de fysieke gesteldheid, maar ook voor de mentale. Een duidelijke structuur op kantoor geeft minder afleiding, waardoor mensen geordender werken. In een opgeruimd en hygiënisch schoon kantoor ervaren mensen daarom minder stress. Daarnaast zijn mensen die ongestoord kunnen werken productiever en creatiever. Dit leidt weer tot meer werkgeluk, en maakt dat mensen meer ontspannen en mentaal sterker zijn.

EEN SCHOON KANTOOR IS EEN VISITEKAARTJE VAN JE ONDERNEMING

Een professionele indruk maken op klanten? Zeker als het gaat om zaken, is een eerste indruk essentieel. Wil je serieus genomen worden en betrouwbaarheid uitstralen? Dat doe je met een net, fris en opgeruimd kantoor.

BESPAAR TIJD MET EEN NET KANTOOR

Begrijpelijk dat je je als ondernemer liever niet met de schoonmaak bezighoudt, maar je focust op je core business. Onthoud echter wel dat je onnodig veel energie en tijd verspild door niet grondig schoon te maken. Moeten jij en je medewerkers namelijk werken in een vies en rommelig kantoor, dan zorgt dat voor irritaties. Het opruimen en schoonmaken van spullen gaat er dan voor zorgen dat je er nog meer tijd aan kwijt bent dan aan je kerntaken.

Bij sommige ondernemingen heeft de schoonmaak geen prioriteit, waardoor de rommel zich ophoopt. Hierboven heb je kunnen lezen dat een schoon kantoor diverse voordelen heeft voor een onderneming.

Artikel van: Ondernemersbelang

Categories
Gezondheid

Op een natuurlijke manier de bloeddruk verlagen

Obesitas en overgewicht gaan vaak hand in hand met een te hoge bloeddruk. Ook stress heeft invloed op de bloeddruk. Bij veel mensen is de bloeddruk aan het eind van een stressvolle werkweek hoger dan aan het einde van het weekend, als we weer even de tijd hebben gehad voor wat ontspanning.

In dit artikel zullen we bespreken hoe je op een natuurlijke manier de bloeddruk kunt verlagen, zonder gebruik van medicijnen. Let op: als je op dit moment medicijnen voor je bloeddruk gebruikt dan mag je hier nooit zomaar mee stoppen zonder dit eerst met je behandelend arts te bespreken.

Oorzaken van een hoge bloeddruk

Om de bloeddruk te kunnen verlagen is het goed om inzicht te hebben in de mogelijke oorzaken. Door dit inzicht helpt je om de oorzaak van jouw hoge bloeddruk te achterhalen zodat je het probleem bij de bron kunt aanpakken.

Een verkeerde leefstijl is in veel gevallen de oorzaak van een (te) hoge bloeddruk. Onder een verkeerde leefstijl valt een ongezond voedingspatroon, geen of weinig beweging en stress. Onder een ongezond voedingspatroon valt het eten van veel zout, verzadigd vet, het drinken van alcohol en het drinken van veel cafeïne houdende dranken (koffie, energiedrankjes).

Verder heeft roken een behoorlijk slechte invloed op de bloeddruk. Zodra er wordt gerookt is een acute stijging van de bloeddruk te meten.

Je lichamelijke conditie heeft ook invloed op je bloeddruk. Als je kampt met overgewicht of obesitas dan is de kans op een te hoge bloeddruk een stuk groter. Als je conditie slecht is dan is deze kans ook groter. Ook het hebben van diabetes type 2 of problemen met de nieren zullen een negatief effect op de bloeddruk hebben.

Naar mate je meer op leeftijd komt zal ook de kans op een hoge bloeddruk toenemen, dit is niet te voorkomen. Door een gezonde leefstijl kan je dit enigszins uitstellen. Verder speelt erfelijkheid een rol. Erfelijk gezien kan je een grotere kans op een hoge bloeddruk hebben, dit is dan vaak wel te voorkomen door er een gezonde leefstijl op na te houden.

Tot slot heeft stress invloed op je bloeddruk. In een stressvolle situatie zal de bloeddruk direct stijgen. Als dit voor korte duur is, is dit niet erg. Maar als je altijd last van stress hebt dan zal je bloeddruk altijd hoger zijn wat gevaarlijk is voor je gezondheid.

Tips om de bloeddruk te verlagen

Om de hoge bloeddruk te verlagen volgen hier een aantal tips.

Tip 1: beweeg

Voor een gezonde bloeddruk zou je dagelijks in ieder geval een half uur moeten bewegen. Dit kan beweging zijn in de vorm van een sport. Als je daar (nog) niet fit genoeg voor bent dan kan je ook een half uur gaan wandelen.

Het voordeel van meer bewegen is dat je er ook gewicht door zult verliezen. Het verlies van gewicht zal er ook weer voor zorgen dat de bloeddruk afneemt. Daarnaast is bewegen sowieso goed voor je gezondheid.

Tip 2: zorg voor ontspanning

Voor een gezonde bloeddruk moet je stress zoveel mogelijk vermijden. Idealiter verban je alle vormen van stress uit je leven, dit is voor veel mensen echter niet haalbaar. Als je veel stress ervaart op je werk dan kan je een andere baan overwegen, een andere functie of een andere invulling van je huidige werkzaamheden.

Het is in ieder geval belangrijk dat je ook voor momenten van ontspanning in je leven zorgt zodat de boog niet altijd gespannen staat. Zorg voor activiteiten waarvan je energie krijgt. Voor de tv hangen is niet echt een moment van ontspanning maar meer een uitvlucht. Daarnaast zal je ook moeten zorgen voor voldoende momenten van echte rust.

Tip 3: eet voldoende groente en fruit

Het is geen geheim dat groente en fruit goed zijn voor je gezondheid. Waar ter wereld je mensen zal vragen wat gezonde voeding is, overal kan men je vertellen dat groente en fruit goed voor je zijn. Alhoewel iedereen weet dat groente en fruit gezond zijn, zijn er toch maar weinig mensen welke voldoende groente en fruit eten.

Het mineraal kalium komt in ruime hoeveelheden in groenten voor. Dit mineraal heeft een positief effect op de bloeddruk en tevens op de cholesterol.

Daarnaast is groente rijk aan vitamines, mineralen, antioxidanten en voedingsvezels. Allemaal belangrijk voor een gezonde bloeddruk en een gezond lichaam.

Voor een optimale gezondheid wordt aangeraden om dagelijks 375 gram groenten te eten naast zo’n 300 gram fruit. Dat is behoorlijk veel en daar zal je bewust moeite voor moeten doen. Om zoveel groente te kunnen eten zal je ook bij de lunch en/of bij de tussendoortjes groente in je dieet moeten gaan opnemen.

Voor de lunch zou je bijvoorbeeld de boterhammen kunnen vervangen voor een groene smoothie of een salade. De tussendoortjes kan je vervangen voor wat rauwkost zoals komkommer, tomaat, worteltjes of bleekselderij.

Tip 4: eet voldoende omega-3 vetzuren

Van omega-3 vetzuren is aangetoond dat de helpen om hart- en vaatziekten te voorkomen. Omega-3 vetzuren spelen een belangrijke rol bij het verlagen van de bloeddruk.

Wat bij omega-3 vetzuren belangrijk is, is de verhouding van omega-3 vetzuren tot omega-6 vetzuren. Bij de meeste mensen is deze verhouding niet goed. In onze voedingspatroon zijn zitten veel bronnen van omega-6 vetzuren waardoor we in verhouding te veel omega-6 vetzuren binnen krijgen.

We krijgen teveel omega-6 vetzuren binnen door de consumptie van (geharde en gehydrateerde) plantaardige oliën zoals zonnebloemolie. Om de consumptie van omega-6 vetzuren te beperken moet gefrituurd voedsel vermeden worden alsmede koek en gebak.

Bronnen van omega-3 vetzuren zijn vette vis soorten zoals makreel, tonijn, zalm en haring. Deze zouden twee maal per week gegeten moeten worden. Er kan eventueel omega-3 aangevuld worden met voedingssupplementen. Dit kan in de vorm van omega-3 visolie capsules of krill olie capsules. Krill olie verdient de voorkeur omdat dit het beste door het lichaam wordt opgenomen.

Categories
Afvallen

Afrekenen met overgewicht? Eet en drink koolhydraatarm!

Wil jij definitief afrekenen met je overgewicht? Lees dan snel verder. Want in 2016 is de Schijf van Vijf grondig veranderd. Nieuwe inzichten hebben er namelijk toe geleid dat het eet- en drinkpatroon van mensen erg ongezond is. In de meeste gevallen zijn we onbewust veel te veel koolhydraten aan het eten en drinken. Afvallen door middel van koolhydraatarme gerechten is de nieuwe manier om af te vallen. Wat dat inhoudt lees je in dit artikel.

Voedingscentrum en de koolhydraatarme Schijf van Vijf

De Schijf van Vijf is misschien wel het meest bekende product van het Voedingscentrum. In de Schijf van Vijf wordt uiteengezet welke voeding tot een verantwoord eetpatroon leidt. De Schijf van Vijf is opgebouwd uit vijf belangrijke schijven, namelijk:

– Groente en fruit
– Brood, granen en peulvruchten
– Zuivel, vlees en vis
– Vetten, olie
– Vocht

De belangrijkste verschuiving heeft plaatsgevonden in de schijven ‘brood, granen en peulvruchten’ en ‘zuivel, vlees en vis’. Het Voedingscentrum is namelijk tot de conclusie gekomen dat brood en granen boordevol koolhydraten zitten. En laat nu net koolhydraten de dikmaker zijn!

Vlees en vis zitten daarentegen boordevol eiwitten en zijn daardoor wel een stuk gezonder. Die moeten dus meer gegeten worden dan brood en granen. Peulvruchten kunnen overigens wel gewoon gegeten worden, omdat de hoeveelheid koolhydraten redelijk laag is ten opzichte van de hoeveelheid eiwitten.

Verborgen koolhydraten

De reden dat mensen veel koolhydraten eten en drinken is omdat deze vaak verborgen zijn. Men weet niet dat ze erin zitten. Veel gezonde drankjes zijn namelijk niet gezond. Zo is er vaak heel veel suiker toegevoegd aan zogenaamd gezonde fruitdrankjes.

Ook de drankjes die veel kinderen op school drinken en die gezonde namen hebben (Fruity en FruitShot) zijn eigenlijk volgestopt met suikers (negatieve koolhydraten), waardoor ook bij kinderen overgewicht ontstaat.

Het Voedingscentrum heeft deze verborgen koolhydraten aan de kaak gesteld. Met de nieuwe Schijf van Vijf moet het een stuk eenvoudiger zijn om af te kunnen vallen met koolhydraatarme recepten.

Koolhydraatarme recepten

Wil jij ook af gaan rekenen met je overgewicht en wil je daarbij gebruik gaan maken van koolhydraatarme gerechten? Dan is het goed dat je op zoek gaat naar recepten zonder koolhydraten. Deze kun je vinden op het internet, maar ook in talloze kookboeken. De kenmerken van koolhydraatarme recepten zetten we graag even voor je op een rijtje. Zo weet jij waar je naar uit moet kijken:

– Koolhydraatarme recepten bevatten relatief weinig koolhydraten ten opzichte van andere voedingsstoffen (eiwitten en vetten);
– De meeste ingrediënten zijn onbewerkt;
– De basis voor veel koolhydraatarme gerechten is vlees of vis, omdat hier van nature al weinig koolhydraten in aanwezig zijn.

De gerechten kun je makkelijk zelf bereiden. De ingrediënten haal je overigens gewoon in de supermarkt of bij de groenteboer of slager.

Medisch advies

Ben jij van plan om koolhydraatarm te gaan eten, maar kamp je al met obesitas of morbide obesitas? Dan is het aan te raden om eerst medisch advies in te willigen alvorens af te gaan vallen. Een arts kan je hier veel beter bij helpen en eventueel doorverwijzen naar een specialist.

Categories
Afvallen

Afvallen met vitamines

Vanaf dat we kinderen zijn het is het van belang wat we allemaal binnen krijgen, wat voor verschillende voedingssupplementen, maar ook wat we doen, of beter gezegd wat we niet doen. Het kan er namelijk voor zorgen dat een slecht voedingspatroon, veel medicijnen of medicatie en weinig buiten later grote gevolgen voor ons kunnen hebben.

Het is daarom van belang dat je vanaf klein af aan al veel verschillende vitamine binnen krijgt. Het kan namelijk zo zijn dat een te kort aan vitamine desastreuze gevolgen kan hebben zoals nachtblindheid wat uiteindelijk kan leiden tot totale blindheid. Dat is natuurlijk iets wat we niet willen. Het is daarom van belang om zo veel afwisselend mogelijk te eten en iedere dag echt je groente en fruit binnen te krijgen. Het kan namelijk zo zijn dat je er op een volwassen leeftijd spijt van kan gaan krijgen dat je chronisch iets mist in je lichaam.

Aanvulling op de voeding

Mocht je zelf het gevoel hebben dat je het een of het ander mist van een bepaalde vitamine, dan is er altijd nog de mogelijkheid om naar de drogisterij te gaan om daar een aantal vitamine supplementen te halen.

Toch is het wellicht verstandig om dit te doen bij de apotheek. Het kan namelijk zo zijn dat je er al langer last van hebt en dat er een dokter naar moet kijken. Een simpele vitamine c pil van Roter is natuurlijk niet zo heel erg. Maar mag je zelf het gevoel hebben dat je echt bepaalde vitamine mist, dan is het aan te raden om dit toch door de dokter na te laten kijken. Er zijn namelijk altijd voedingssupplementen te verkrijgen die de dokter kan adviseren van bijvoorbeeld Topvitamins.

Neem je gezondheid serieus, eet afwisselend en ben regelmatig buiten, de invloeden die we te voorduren krijgen wanneer we buiten zijn kunnen er voor zorgen dat het afweersysteem dat we hebben beter wordt.

Categories
Gezondheid

Gezonde boodschappen in de maaltijdbox

Voor meer en meer Nederlanders begint het bezoekje aan de supermarkt verleden tijd te worden. Online boodschappen doen en ook de maaltijdbox wint snel aan populariteit. En dat is ook niet vreemd gezien alle voordelen die de maaltijdbox biedt: Niet na hoeven denken over de vraag “Wat gaan we vanavond eten”? Geen boodschappenlijstjes meer maken, en niet meer in de lange rij voor de kassa staan.

De maaltijdbox bomvol verse en gezonde producten wordt gewoon netjes bij jou thuis afgeleverd. Inclusief inspirerende, nieuwe, gezonde recepten. Het enige wat jij nog hoeft te doen is de stappen volgen. Vaak heb je binnen 30 minuten al een overheerlijke maaltijd op tafel staan! In deze post schotelen we 4 verschillende maaltijdboxen voor die mogelijk passen bij jouw wensen

De goedkoopste maaltijdbox

Wil jij gewoon de maaltijdbox met het aantrekkelijkste prijskaartje? Dan past de Allerhande Box bij jou! De Allerhande Box voor 2 personen en 3 maaltijden kost €35,00, en is daarmee iets goedkoper dan bijvoorbeeld HelloFresh (€39), Mathijs Maaltijdbox(€39) en Marley Spoon (€39,90).

De Allerhande Box bestel je via AH.nl. Je kunt de box gratis laten thuisbezorgen, maar je kunt er ook voor kiezen om deze op te halen bij een winkel in de buurt. Groot voordeel van de Allerhande Box is dat je andere benodigde boodschappen gratis kunt laten mee bezorgen. Wil je liever helemaal niets zelf hoeven te koken. Dan is een maaltijdservice wellicht een meer geschikte optie voor jou.

De biologische maaltijdbox

Vind jij biologisch voedsel belangrijk? Veel maaltijdboxen beweren “biologisch en groen” te zijn, maar slechts een enkele box voldoet daar écht aan. De Krat en Beebox zijn wat dat betreft onze favoriete boxen.

Deze maaltijdboxen bevatten 100% biologische producten, die rechtstreeks van het land komen. Daardoor zijn de producten gewoon net even wat verser dan bij bijvoorbeeld HelloFresh. Beebox en De Krat hebben beide het EKO keurmerk en zijn B-Corp gecertificeerd. De Beebox voor 2 personen en 3 maaltijden kost €38. De Krat is met €48 iets duurder.

De maaltijdbox voor de hele familie

Ben je op zoek naar een maaltijdbox voor het hele gezin? Dan passen de Familybox van HelloFresh en de Familiebox van Mathijs Maaltijdbox wellicht goed bij jou. Deze boxen bevatten recepten die ook zeer geschikt en toegankelijk zijn voor kinderen. Bovendien zijn de gerechten relatief snel te bereiden.

Sommige gerechten kun je al binnen 15 tot 20 minuten op tafel hebben staan. Ideaal voor jonge, drukke gezinnen! De familieboxen zijn geschikt voor kinderen vanaf ongeveer 2 jaar oud. Bij zowel Mathijs als HelloFresh kun je trouwens altijd switchen naar een andere box. Zo blijf je lekker flexibel

De vegetarische maaltijdbox

Ben je op zoek naar een maaltijdbox met alleen vegetarische recepten? Ook dan is er voldoende keuze voor jou! HelloFresh heeft met de Veggiebox een speciale box voor de vegetariër.

Ga je meer voor duurzaam, en vind je het belangrijk dat de producten op een biologische manier tot stand gekomen zijn? Dan is De Krat wellicht een box die nog beter bij jou past. De Gemakskrat Vega voor 2 personen en 3 maaltijden kost €38 en is daarmee zelfs nog iets goedkoper dan de Veggiebox van HelloFresh. Is vegetarisch niet voldoende voor jou? Dan is de Veganbox de box die jij zoekt. Deze Veganbox bevat dus ook geen dierlijke producten als eieren en melk.

Categories
Afvallen

Hoe makkelijk is afvallen met Weight Watchers?

Afvallen moet vandaag de dag vooral makkelijk zijn. Het bekendste dieet ter wereld is ongetwijfeld Weight Watchers. Met Weight Watchers kun je dan ook goed afvallen. Maar hoe makkelijk is afvallen met Weight Watchers nu eigenlijk echt? En in hoeverre is Weight Watchers te vervangen door bijvoorbeeld een koolhydraatarm dieet.

In dit artikel sommen we enkele voor- en nadelen van het bekende dieet op en geven we je alternatieven om mee af te vallen. Aan het einde van dit artikel kun jij dus voor jezelf bepalen of Weight Watchers een dieet is waarmee jij uit de voeten kan of dat je beter even verder kijkt.

Wat houdt Weight Watchers in?

Voor diegenen die nog geen idee hebben (De rest kan dit skippen) even een overzicht van het dieet. Weight Watchers werd in de vorige eeuw opgericht door een huisvrouw die zelf met overgewicht kampte.

Deze vrouw heet Jane Nidetch en kon toen niet vermoeden dat ze de basis had gelegd voor een enorme onderneming die wereldwijd bekend zou worden. In het idee van Jane gingen mensen elkaar opzoeken en met elkaar praten en elkaar stimuleren om af te vallen.

Ze hielpen elkaar aan recepten en kenden al snel punten toe aan bepaalde producten. Hoe meer punten, hoe minder je ervan mocht eten. Dit is uitgegroeid tot wat we vandaag kennen de Weight Watchers Smartpoints.

Aan de hand van dit puntensysteem kun je afvallen, maar nog wel lekker eten. Want wanneer je eens wat ongezonds wil, spaar je de punten gewoon op en geef je ze later uit (of ga je de dagen na je uitspatting op rantsoen).

Voor- en nadelen van Weight Watchers

Weight Watchers is inzichtelijk. Een duidelijk te volgen dieetplan. Wanneer je je strikt houdt aan de SmartPoints, kan het bijna niet misgaan. Afvallen wordt makkelijker gemaakt, maar is ook leuk. Je mag namelijk gewoon zondigen en best af en toe iets eten dat niet helemaal in de haak is.

Maar Weight Watchers kent ook wel nadelen. Zo is het duidelijk dat commercie een steeds grotere rol is gaan spelen. Een paar jaar terug werd bijvoorbeeld de Amerikaanse talkshowhost Oprah Winfrey betrokken bij Weight Watchers (aandeelhoudster en boegbeeld), wat duidelijk een teken is dat het Weight Watchers om geld te doen is. Dat is niet verkeerd, maar het roept wel vraagtekens op. Want als je een dieet bent, wil je dan eigenlijk wel dat mensen gewicht verliezen? Je verdient aan dikke mensen, niet aan dunne mensen…

Dat blijkt dan ook wel weer uit de abonnementen die Weight Watchers uitgeeft. Per maand betaal je al snel 40 tot 50 euro om lid te mogen worden, maar dan ben je er nog niet… Afvallen zou een stuk goedkoper moeten kunnen.

Alternatief

We willen zeker niet stellen dat Weight Watchers slecht is. Er zijn teveel theorieën die aantonen dat Weight Watchers als dieet heel goed werkt. Maar het kan zijn dat je portemonnee Weight Watchers niet trekt of dat je niet zoveel geld aan een dieet uit wil geven.

Weet dan dat er een gezond alternatief is in het koolhydraatarme dieet. Een koolhydraatarm dieet doet ongeveer hetzelfde als Weight Watchers, maar gebruikt er geen termen als SmartPoints voor. Met een koolhydraatarm dieet worden alle voedingsmiddelen met veel koolhydraten op een zwarte lijst gezet en moet je ervoor zorgen dat je daar zo min mogelijk van eet.

Je raad waarschijnlijk al welke producten een hoge score hebben op de SmartPoints van Weight Watchers? Juist… de koolhydraatrijke producten.

Je kan het heft dus in eigen hand nemen en gewoon op zoek gaan naar koolhydraatarme recepten. Dan kun je goed afvallen, maar hoef je niet al te diep in de buidel te tasten om dit voor elkaar te krijgen.

Wanneer je wel graag je geld uitgeeft aan een dieet, heb je aan Weight Watchers absoluut een goed dieet. Duidelijke handvatten, tips en adviezen en de meest lekkere recepten. Je had niet kunnen verwachten dat afvallen zo lekker kan zijn!

Categories
Overgewicht

Overgewicht

In 2016 hadden ongeveer 49,2% mensen boven de 18 jaar last van overgewicht. Hier bestond de meerderheid uit mannen terwijl er gemiddeld weer meer vrouwen obesitas hadden. Zo had 14,2% van de Nederlandse mensen boven de 18 jaar te maken met obesitas. Bij kinderen tussen de 4 en 17 jaar heeft maar liefst 13,6% last van overgewicht en 2,7% last van obesitas. In Nederland proberen we kinderen zoveel mogelijk te laten sporten met school en zo goed mogelijk te eten. Dit is belangrijk zodat ze dit leefpatroon sneller vasthouden en zo later er ook rekening mee blijven houden. Het hebben van overgewicht is vervelend maar kan ook heel gevaarlijk zijn het brengt namelijk ook ziektes mee zoals; hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk, kanker, spierpijn etc.

Gezonde levensstijl

Daarom proberen we zo veel mogelijk te voorkomen dat mensen snel last krijgen van overgewicht. En beter op hun gezondheid te laten letten. Sporten is voor veel mensen niet weggelegd of hebben er weinig tot geen tijd voor. Toch is het heel belangrijk hoe stom je het ook vind. Het hoeft ook niet veel moeite te kosten. je kan ook thuis in de woonkamer een kleine work-out doen of eventjes een uurtje gaan hardlopen. naast het sporten kun je natuurlijk ook letten op wat je eet. Een goed eetpatroon is namelijk net zo belangrijk als goede lichaamsbeweging. Eet niet te veel vet of ongezonde dingen, af en toe mag het wel maar probeer genoeg goede mineralen, vitaminen en andere goede voedingsstoffen binnen te krijgen. Er zijn altijd sportsupplementen waar je eventueel gebruik van zou kunnen maken, hierin zitten ook de voldoende voedingsstoffen die je nodig hebt. maar dit neemt niet weg dat je een maaltijd kan overslaan.